Składanie prędkości
Składanie prędkości dotyczy dodawania wektorów, które w tym przypadku reprezentują prędkość własną obiektu, prędkość dodatkową (zewnętrzną) działającą na obiekt, w wyniku złożeń tych dwóch wektorów obiekt porusza się z prędkością wypadkową. Ta prędkość wypadkowa jest wektorową sumą prędkości własnej obiektu i prędkości dodatkowej działającej na obiekt.
Przykładem składania prędkości jest problem każdego pływaka chcącego przepłynąć na drugi brzeg rwącej rzeki. Pokazuje to poniższy rysunek
Czerwony wektor przedstawia prędkość własną pływaka, jasnoniebieski wektor to prędkość rzeki. Żółty wektor reprezentuje prędkość wypadkową pływaka.
Jest to najprostszy przypadek do rozwiązania, gdyż kierunki składanych wektorów prędkości tworzą kąt prosty. Wystarczy zastosować twierdzenie Pitagorasa i mamy obliczoną wartość prędkości wypadkowej (żółty wektor)
Gdy kierunki składanych wektorów tworzą dowolny kąt, to wartość ich sumy można obliczyć z poniższej zależności
Symulacja składania prędkości
Wpływ dodatkowej prędkości na prędkość własną ciała możesz prześledzić poniższą symulacją
Klinkij na poniższym rysunku, aby uruchomić symulację
W symulacji masz możliwość zmiany kierunku i prędkości wiatru. Wykonasz to pionowym suwakiem (prędkość wiatru) umieszczonym w górnym lewym rogu oraz ikoną wentylatora (kierunek wiatru)
Zmianę wartości i kierunku prędkości modelu holownika wykonasz dżojstkiem umieszczonym w prawym górnym rogu
Dodatkowo aplikacja oprócz widoku 3D zapewnia widok 2D na kierunki składanych wektorów. W symulacji również dopatrzysz się wizualizacji pojęcia dryfu statków czy też okrętów.