Zamów podręcznik wydawnicta MiGra (sklep wydawnictwa)
Tworzenie formularzy w relacyjnej bazie danych
Proponowany czas: 2 lekcjeFormularz bazy danych programu Access służy do wprowadzania i przeglądania danych. Dane wprowadzane przez formularz są przypisany i zapisywany w polach odpowiednich tabel. Wprowadzenie nowych danych jest równoznaczne z dopisaniem nowego rekordu danych do bazy.
Zasady tworzenia formularzy
Krok 1. Wybierz opcję Formularze/ Utwórz formularz za pomocą kreatora
Krok2. Wybierz tabelę, dla której tworzysz formularz
Krok 3. Wybierz pola tabeli, które przewidujesz do wprowadzania/ edytowania w formularzu
Krok 4. Wybierz układ formularza, na przykład kolumnowy
Krok 5. Wybierz styl formularza
Krok 6. Podaj nazwę i zapisz formularz
Widok na gotowy formularz
Ewentualne zmiany w formularzu wykonasz po wybraniu widoku Projektuj. Do dyspozycji masz narzędzia z Przybornika
Poważniejsze zmiany w wyglądzie, właściwościach elementów formularza wykonasz po wybraniu opcji Właściwości z menu prawego klawisza myszki
Dostępne możliwości zmian są pogrupowane w kategorie
Ćwiczenie
Korzystając z utworzonego formularza dopisz do swojej bazy co najmniej 10 zawodników.
Formularz z podformularzem
Formularz z podformularzem łączy w sobie pola z więcej niż jednej tabeli, co poszerza możliwości wprowadzania danych.
Ćwiczenie:
Tworzymy podformularz służący do wprowadzania informacji o startach naszych zawodników.
Krok 1. Z tabeli Zawodnicy wybierz pola Imie i Nazwisko. Z tabeli Starty wybierz pola DataZawodow, Styl, Dystans, Czas
Krok 2. Po wybraniu w oknie kreatora klawisza Dalej, określ parametry podformularza i wciśnij klawisz Dalej
Krok 3. Wybierz układ podformularza i wciśnij klawisz Dalej
Krok 4. Wybierz styl podformularza i wciśnij klawisz Dalej
Krok 5. Przypisz nazwę dla tworzonego podformularza
Gotowy formularz pozwala wprowadzać starty już zapisanych zawodników lub dopisywać nowych zawodników i ich starty
Ćwiczenie:
Korzystając z utworzonego formularza wprowadź wyniki startów twoich zawodników.
Importowanie danych z innych dokumentów do tabeli bazy danych
Importowane dane na przykład z tabeli arkusza kalkulacyjnego lub z dokumentu tekstowego do istniejącej tabeli bazy danych muszą być tak przygotowane, aby pierwszy wiersz tabeli był przeznaczony na nazwy pól, które są identyczne jak nazwy pól tabeli bazy danych
Krok 1. Utwórz odpowiednią tabelę w programie Excel
Krok 2. W programie Access wybierz Tabele i z menu prawego klawisza myszki wybierz opcję Importuj
Krok 3. Odszukaj właściwy plik i wybierz klawisz Importuj
Krok 4. Postępuj zgodnie z poleceniami kolejnych okien dialogowych
Ustal wiersz nagłówków kolumn
W zależności od potrzeb określ nową lub wybierz istniejącą tabelę
Wymuś kontrolę zgodności
Krok 5. Sprawdź efekt importowania danych. Prawidłowy import sprawdzisz podglądając zawartość odpowiedniej tabeli