Zamów podręcznik wydawnicta MiGra (sklep wydawnictwa)
Tworzenie baz danych
Podstawowe pojęcia związane z bazami danych
Dane na podstawie których uzyskamy przetworzone informacje tworzą bazę danych. Przetwarzanie danych to uporządkowane wykonywanie operacji na danych:
- wprowadzanie
- modyfikowanie
- wyszukiwanie
- filtrowanie
- sortowanie
- prezentowanie
Elektroniczne bazy danych są zorganizowane w tabele, pomiędzy którymi istnieją relacje. Wiersze tabeli tworzą rekordy danych. Kolejne kolumny to pola danych, które często maja zdefiniowany format przechowanych informacji (np. data, waluta, tekst)
Etapy tworzenia bazy danych
Obiekty bazy danych na przykładzie programu do tworzenia baz danych Microsoft Access
- tabele- służą do przechowywania danych
- formularze- służą do wprowadzania i przeglądania danych
- kwerendy- pytania wyszukujące dane o określonych kryteriach
- raporty- służą do reprezentacji otrzymanego zbioru danych po wykonaniu kwerendy
Wszystkie obiekty i dane umieszczone w bazie programu Access są zapisywane w jednym pliku o rozszerzeniu mdb
Schemat prostej relacyjnej bazy danych
(źródło Informatyka dla szkół ponadpodstawowych Klasa 3 wyd. MiGra)
Projekt bazy ZawodyPlywackie
Wstępny projekt wprowadzania danych poprzez formularz i wyprowadzania raportów pozwala na zorientować się jakie dane należy gromadzić w bazie i jakie dane udostępniać w raportach.
Przykładowy podział informacji na kategorie
(źródło Informatyka dla szkół ponadpodstawowych Klasa 3 wyd. MiGra)
Tworzenie tabel w bazie danych ZawodyPlywackie
Krok 1. Utwórz nowy dokument z polecenia menu: Plik/ Nowy/ Pusta baza danych. Bazę zapisz nadając nazwę na przykład ZawodyPlywackie itp.
Pobierz
Krok 2. Utwórz dwie tabele o nazwie Zawodnicy i Starty korzystając z opcji Utwórz tabelę w widoku projektu
Krok 3. W tabelach dodaj pola i określ ich typ. Uwaga: W tabeli Zawodnicy jedno z pól musi przechowywać niepowtarzalną wartość taka zwany klucz identyfikatora. Ustaw w tym polu właściwość Autonumerowanie
Krok 4. Do tabel dodaj pozostałe pola i przypisz im odpowiedni typ danych tak jak pokazują to poniższe rysunki
(źródło Informatyka dla szkół ponadpodstawowych Klasa 3 wyd. MiGra)
(źródło Informatyka dla szkół ponadpodstawowych Klasa 3 wyd. MiGra)
Krok 5. Zapisz projekt bazy. Sprawdź tabele.
Relacje w bazie danych
Relacja w bazie danych, to powiązania pomiędzy głównym rekordem danych, a rekordami mu podrzędnymi. Jedną z przykładowych relacji jest relacja "jeden do wielu", która występuje wtedy gdy rekord z jednej tabeli jest powiązany z wieloma rekordami drugiej tabeli. Inne typy relacji to "jeden do jednego" i "wiele do wielu".
Krok 6. Utwórz relację "jeden do wielu" dla tabel Zawodnicy- Starty. Wybierasz opcję z menu Narzędzia/ Relacje
Przeciągnij myszką pole NrZawodnika z tabeli Zawody do pola NrZawodnika z tabeli Starty. Ustaw opcje jak poniżej, tak aby uzyskać relację "jeden do wielu"
Zapisz projekt bazy danych