Zamów podręcznik wydawnicta MiGra (sklep wydawnictwa)
Stosowanie zmiennych. Klasa 1
Przez zmienne w językach programowania rozumie się zadeklarowane typy danych, które mogą być proste (liczby, wartości logiczne) oraz złożone (tekst, tablice, struktury). Typ danych określa rodzaj danych przechowywanych w zmiennych. Każda zmienna posiada własną unikatową nazwę i jest deklarowana do określonego typu danych. W zależności od sposobu deklaracji zmienna może być o zasięgu lokalnym lub globalnym.
Przykład dostępnych typów wartościowych i ich zakres
Typ | Reprezentacja | Zakres |
bool | typ logiczny | true lub false |
byte | 8-bitowa liczba całkowita | 0 do 255 |
char | 16-bitowy znak z tablicy Unicode | U +0000 do U +ffff |
decimal | 128-bitowa wartość dziesiętna z dokładnością 28-29 cyfr znaczących | (-7.9⋅1028 do 7.9⋅1028)/100 do 28 |
double | 64-bitowa wartość o podwójnej precyzji używana do obliczeń zmiennoprzecinkowych | (+/-)5.0⋅10-324 do (+/-)1.7⋅10308 |
float | 32-bitowa wartość o pojedynczej prezycji używana do obliczeń zmiennoprzecinkowych | -3.4⋅1038 do + 3.4⋅1038 |
int | 32-bitowa liczba całkowita | -2 147 483 648 do 2 147 483 647 |
long | 64-bitowa liczba całkowita | -9 223 372 036 854 775 808 do 9 223 372 036 854 775 807 |
sbyte | 8-bitowa liczba całkowita | -128 do 127 |
short | 16-bitowa liczba całkowita | -32 768 do 32 767 |
uint | 32-bitowa liczba całkowita (bez możliwości przechowywania liczb ujemnych) | 0 do 4 294 967 295 |
ulong | 64-bitowa liczba całkowita (bez możliwości przechowywania liczb ujemnych) | 0 do 18 446 744 073 709 551 615 |
ushort | 16-bitowa liczba całkowita (bez możliwości przechowywania liczb ujemnych) | 0 do 65 535 |
Zasady deklarowania zmiennych
Przykład deklarowania zmiennych typu całkowitego (int) i rzeczywistego (float)
Źródło Informatyka dla szkół ponadpodstawowych. Zakres podstawowy Klasa I wyd. MiGra
Zasady tworzenia nazw dla zmiennych
- wielkie i małe litery w nazwach traktowane są odmiennie, na przykład zmienna o nazwie x to nie ta sam zmienna co o nazwie X
- nazwa zmiennych nie może zaczynać się od cyfr, nie może zawierać polskich znaków
- nie można w nazwie stosować spacji
Nadawanie zmiennym wartości
Przypisanie wartości do zmiennej można wykonać na dwa sposoby. Wartość zmiennej możemy podać z klawiatury i służy do tego instrukcja cin
cin >> nazwa_zmiennej;
Drugim sposobem jest przypisanie wartości w kodzie programu
x=15;
Wykonywanie obliczeń
Źródło Informatyka dla szkół ponadpodstawowych. Zakres podstawowy Klasa I wyd. MiGra
Komunikat o otrzymanym wyniku lub dowolnej innej treści wysyła się na ekran monitora poleceniem cout
iloczyn=a*b;
cout<<"Wynik mnożenia: "<<iloczyn<<endl;
Ćwiczenie: Na podstawie ćwiczenia 7 str. 121 oraz tabeli 1 ze str. 119 z podręcznika zwróć na ekran monitora wyniki wszystkich podanych w tabeli działań