Zamów podręcznik wydawnicta MiGra (sklep wydawnictwa)
Filtry i kwerendy bazy danych
proponowany czas: 2 lekcjeFiltry
Filtry w programie bazodanowym Access, to opcja służąca do prostego wyszukiwania danych, na przykład po imieniu lub nazwisku itp. Opcje filtrowania znajdują się na pasku menu Narzędzia główne
Wykonaj ćwiczenie 1 str. 70 z podręcznika
Tworzenie kwerend
Kwerenda, to pytanie skierowane do bazy danych zawierające określone kryteria
Tworzenie kwerend wybierających
Kwerenda wybierająca jest pytaniem wybierającym dane z jednej tabeli lub kilku tabel bazy danych. Wynikiem jest zbiór danych pokazany w formie arkusza danych. Jest to dynamiczny zestaw wyników, który nie jest przechowywany w bazie danych, przez co nie zwiększa się rozmiar bazy na dysku. W bazie danych przechowywana jest tylko kwerenda w postaci odpowiednich instrukcji.
Kolejne kroki tworzenia kwerendy wybierającej
- wybierz Kreatora kwerend lub opcję tworzenia kwerend
- wybierz tabelę/ tabele lub istniejące kwerendy, na podstawie których będziesz tworzyć kwerendę
- wybierz pola, które będzie uwzględniać kwerenda
- wpisz kryterium dla danego pola lub kryteria dla kilku pól
- nazwij i zapisz kwerendę
Sprawdź efekt działania kwerendy wybierającej dla bazy Zawody (podręcznik str. 71)
Wykonaj ćwiczenie 2 str. 72 z podręcznika
Tworzenie kwerend parametrycznych
Kwerenda parametryczna jest rodzajem kwerendy wybierającej z podanym parametrem wybierania danych. Aby zastosować w kwerendzie parametry, należy w polu Kryteria podać kryterium wybierania.
Na przykład dla bazy danych Zawody podanie kryterium w postaci pola komunikatu wyboru [Podaj styl], kwerenda wybierze te rekordy, dla których będzie spełnione kryterium w polu Styl. (patrz przykład na str. 73 w podręczniku)
Tworzenie raportów w bazie danych
Raporty służą do przedstawiania danych zawartych w tabelach w wyniku działania kwerendy. Raporty przygotowuje się na podobnych zasadach co formularz.
Zasady tworzenia raportu
- wybierz Kreatora raportów
- wybierz tabele lub kwerendy, dla których będzie tworzony raport i określ pola, które raport ma uwzględniać
- ustal sposób przedstawiania danych (kolejność sortowania itp.)
- nazwij i zapisz raport
Patrz przykład str. 75 z podręcznika