Rozwiązania. Arkusz egzaminacyjny INF.04 czerwiec 2023 wersja 2

INF 04 egzamin praktyczny Rozwiązanie arkusza czerwiec 2023

Część I. Aplikacja konsolowa. Sortowanie bąbelkowe

Napisz program sortujący tablicę metodą bąbelkową. Założenia do programu:

Kod aplikacji przygotuj do nagrania na płytę. W podfolderze konsola powinno znaleźć się archiwum całego projektu o nazwie konsola.zip, plik z kodem źródłowym programu oraz plik wykonywalny, jeżeli istnieje.

PRZEJDŹ DO ROZWIĄZANIA

Część II. Aplikacja mobilna. Właściwości czcionki

Wykonaj aplikację mobilną za pomocą środowiska programistycznego dostępnego na stanowisku egzaminacyjnym oraz uruchom ją w dostępnym emulatorze systemu mobilnego. Aplikacja służy do zarządzania ustawieniami czcionki.

arkusz INF 04 aplikacja mobilna właściwości czcionek

Na obrazach 1a i 1c przedstawiono stan po uruchomieniu aplikacji mobilnej. W zależności od zastosowanego środowiska programistycznego oraz emulatora wynik końcowy może nieznacznie się różnić od przedstawionego. Obraz 1b przedstawia zachowanie aplikacji, gdy suwak przesunięto do wartości 30 oraz dwa razy wybrano przycisk o treści: >>

Działanie aplikacji:

Założenia aplikacji

Podejmij próbę kompilacji i uruchomienia aplikacji. Wykonaj zrzut ekranu emulacji aplikacji, ze środowiskiem programistycznym w tle. Jeżeli aplikacja uruchamia się, na zrzucie należy umieścić okno z wynikiem emulacji, kilka zrzutów ekranu dokumentujących interakcje aplikacji, nazwane mobilna1, mobilna2 itd. oraz otwarte środowisko programistyczne z projektem. Jeżeli aplikacja nie uruchamia się, na zrzucie powinno być widoczne okno z błędami kompilacji oraz środowisko programistyczne. Zrzut zawierający cały obszar ekranu z widocznym paskiem zadań zapisz jako mobilna.jpg w folderze numerem zdającego/mobilna.

Utwórz plik tekstowy o nazwie srodowisko.txt w folderze numerem zdającego/mobilna. Zapisz w nim nazwę środowiska programistycznego, w którym została wykonana aplikacja oraz nazwę emulowanego urządzenia lub systemu, na którym uruchomiono aplikację.

Kod aplikacji przygotuj do nagrania na płytę. W podfolderze mobilna powinno znaleźć się archiwum całego projektu o nazwie mobilna.zip, plik (lub pliki) z kodem źródłowym interfejsu użytkownika (XAML lub XML) oraz plik źródłowy kodu skojarzonego z interfejsem użytkownika.

PRZEJDŹ DO ROZWIĄZANIA

Część III. Test aplikacji konsolowej

Wykonaj test aplikacji konsolowej. Test powinien być fragmentem kodu, który należy umieścić w programie głównym aplikacji. Test zapisz w folderze testy, w pliku o nazwie test, z rozszerzeniem charakterystycznym dla aplikacji pisanych w danym języku programowania. W teście sprawdź działanie funkcji sortującej dla wylosowanych liczb pseudolosowych. Liczby powinny być całkowite dodatnie z przedziału 0..1000. Uruchom aplikację z testem i udokumentuj to zrzutem ekranu. Jeżeli aplikacja nie kompiluje się, na zrzucie umieść środowisko programistyczne z oknem kompilacji. Zrzut powinien obejmować cały obszar ekranu z widocznym paskiem zadań i nazywać się konsola_testy.jpg. Zrzut umieść w folderze testy.

Ocenie będą podlegać 4 rezultaty:

Rozwiązanie części I: aplikacja konsolowa: Sortowanie bąbelkowe

Zgodnie z arkuszem egzaminacyjny w rozwiązaniu należy użyć algorytmu sortującego bąbelkowo od najmniejszej wartości do największej. Dane są zebrane w 100 elementowej tablicy i są liczbami losowymi z przedziału od 0 do 1000.

Opis algorytmu sortowania bąbelkowego znajdziesz w tym serwisie www pod linkiem sortowane bąbelkowe

Deklaracja zmiennych

Deklarujemy zmienne wykorzystywane w programie. Będzie to tablica oraz generator liczb losowych

Wskazówka:


internal class Program
{
    static int[] tab = new int[100];
    static Random los = new Random();

Funkcja losująca

Losowanie danych do tablicy przygotujemy w możliwie prostej bezparametrowej funkcji.

Wskazówka:


static void losujTablice()
{
    for (int i = 0; i < tab.GetLength(0); i++)
        //przedział ma być od 0 do 1000
        tab[i] = los.Next(1001);
}

Funkcja pokazująca tablicę

W treści zadania nie jest podane jak ma być wyświetlana na ekranie zawartość tablicy. Zastosujemy funkcje, którą wywołamy dwukrotnie. Raz przed sortowanie, a drugi raz po sortowaniu. Funkcja będzie argumentowa, jej argumentem będzie tablica danych.

Wskazówka:


static void pokazTablice(int[] t)
{
    for (int i = 0; i < t.GetLength(0); i++)
        //sepeartor to przecinek
        Console.Write(String.Format("{0},", t[i]));
}

W tym momencie możemy sprawdzić jak jest losowana tablica oraz wyświetlić jej zawartość. W głównej funkcji aplikacji wywołamy utworzone funkcje.

Wskazówka:


static void Main(string[] args)
{
    Console.WriteLine("Witaj w CzD!");
    losujTablice();
    Console.WriteLine("TABLICA NIEPOSORTOWANA:");
    pokazTablice(tab);
    Console.ReadKey();
}

Wynik losowania tablicy (bez sortowania)

arkusz INF 04 aplikacja konsolowa sortowanie bąbelkowe

Funkcja sortująca bąbelkowo

Zgodnie z warunkami arkusza egzaminacyjnego funkcja sortująca ma mieć jeden parametr, którym jest sortowana tablicy. Dodatkowo funkcja nie ma zwracać wyniku- jest bezpostaciowa (void). Do naszej funkcji po sortowaniu dodamy funkcje pokazująca tablicę. Tym razem będzie to już posortowana tablica.

Wskazówka:


static void sortuj_i_pokazTablice(int[] t)
{
    for(int i=t.GetLength(0)-1;i>0;i--)
        for(int j=0;j<i;j++)
            if (t[j] > t[j + 1])
            {
                int bufor = t[j];
                t[j] = t[j+1];
                t[j+1] = bufor;
            }
    pokazTablice(t);
}

Funkcje sortująca wywołamy w głównej funkcji aplikacji.

Wskazówka:


static void Main(string[] args)
{
    Console.WriteLine("Witaj w CzD!");
    losujTablice();
    Console.WriteLine("TABLICA NIEPOSORTOWANA:");
    pokazTablice(tab);
    Console.WriteLine("\nTABLICA POSORTOWANA:");
    sortuj_i_pokazTablice(tab);
    Console.ReadKey();
}

Wynik działającej aplikacji konsolowej sortującej bąbelkowo.

arkusz INF 04 aplikacja konsolowa sortowanie bąbelkowe

Pełny kod aplikacji konsolowej

Wskazówka:


using System;

namespace czerwiec_2023_problem_1_sortowanie_babelkowe
{
    internal class Program
    {
        static int[] tab = new int[100];
        static Random los = new Random();

        static void losujTablice()
        {
            for (int i = 0; i < tab.GetLength(0); i++)
                //przedział ma być od 0 do 1000
                tab[i] = los.Next(1001);
        }

        static void pokazTablice(int[] t)
        {
            for (int i = 0; i < t.GetLength(0); i++)
                //sepeartor to przecinek
                Console.Write(String.Format("{0},", t[i]));
        }

        static void sortuj_i_pokazTablice(int[] t)
        {
            for(int i=t.GetLength(0)-1;i>0;i--)
                for(int j=0;j<i;j++)
                    if (t[j] > t[j + 1])
                    {
                        int bufor = t[j];
                        t[j] = t[j+1];
                        t[j+1] = bufor;
                    }
            pokazTablice(t);
        }

        static void Main(string[] args)
        {
            Console.WriteLine("Witaj w CzD!");
            losujTablice();
            Console.WriteLine("TABLICA NIEPOSORTOWANA:");
            pokazTablice(tab);
            Console.WriteLine("\nTABLICA POSORTOWANA:");
            sortuj_i_pokazTablice(tab);
            Console.ReadKey();
        }
    }
}
kod rozwiązania sortowanie bąbelkowe

Kod rozwiązania

pobierz

Rozwiązanie część II. Aplikacja mobilna: Właściwości czcionki

UWAGA. Do rozwiązania użyto języka Kotlin.

Inicjujemy pusty projekt

Otwieramy kompilator Android Studio i wybieramy New Project/ Empty Views Activity. Wybór zatwierdzamy klawiszem Next.

arkusz INF 04 aplikacja mobilna nowy projekt

Ustalamy nazwę projektu aplikacji, folder lokalizacji projektu i wybieramy język. Omawiane rozwiązanie jest pisane w Kotlinie, stąd wybierz jak poniżej (nazwę projektu podaj zgodnie z wymaganiami zapisanymi w arkuszu egzaminacyjnym).

arkusz INF 04 aplikacja mobilna nowy projekt

Projekt jest gotowy do wprowadzania kodu, ale zanim zaczniesz kodować przygotuj wirtualny emulator urządzenia mobilnego.

Jeżeli nie masz przygotowanego emulatora urządzenia mobilenego i nie wiesz jak to zrobić, to przejdź do tej instrukcji: Jak zainstalować emulator ?

Układ widoku

Przygotowujemy główny widok aktywności aplikacji. Cały układ widoku standardowo jest zapisywany w pliku XML w lokalizacji app/res/layout/activity_main.xml. Zostawiamy proponowane nazwy- szkoda czasu na egzaminie na ich zmianę. Ponadto, osobom sprawdzającym kod, łatwiej jest się poruszać po projekcie ze standardowymi nazwami i lokalizacjami plików.

Usuwamy standardową kontrolkę TextView i osadzamy LinearLayout (vertical). Przypisujemy atrybuty dla layout_width oraz layout_height na 0dp. Ustawiamy marginesy zewnętrzne na 20dp.

arkusz INF 04 aplikacja mobilna układ widoku

Ustawienia w pliku XML układu wyglądu aktywności dla LinearLayout podane są poniżej

Wskazówka:


<LinearLayout
    android:layout_width="0dp"
    android:layout_height="0dp"
    android:layout_marginStart="20dp"
    android:layout_marginTop="20dp"
    android:layout_marginEnd="20dp"
    android:layout_marginBottom="20dp"
    android:orientation="vertical"
    app:layout_constraintBottom_toBottomOf="parent"
    app:layout_constraintEnd_toEndOf="parent"
    app:layout_constraintStart_toStartOf="parent"
    app:layout_constraintTop_toTopOf="parent">

Dodajemy kontrolkę TextView, w której ustawiamy parametry podane w arkuszu

arkusz INF 04 aplikacja mobilna TextView

Dodajemy kolejną kontrolkę TextView oraz kontrolkę suwaka (SeekBar), dla którego ustawienia dobieramy zgodnie z poniższym rysunkiem

arkusz INF 04 aplikacja mobilna czcionka

Kolejne kontrolki to TextView przeznaczona na cytat oraz Button. Ustawienia kontrolki TextView pozostawiamy bez zmian. Kontrolkę przycisku wyśrodkowujemy (layout_gravity: center), zmieniamy tekst (>>) oraz kolor tła (backgroundTint: #558B2F).

arkusz INF 04 aplikacja mobilna cytat

Układ widoku aplikacji jest gotowy.

Obsługa rozmiaru czcionki

Rozmiar czcionki kontrolki TextView dla zmiany rozmiaru treści cytatu obsłużymy w zdarzeniu zmiany położenia suwak. Do listy interfejsów aktywności dodamy interfejs obsługi suwaka- OnSeekBarChangeListener. Dla ułatwienia można skorzystać z podpowiedzi edytora Android Studio, co na egzaminie jest bardzo przydatne- jest to dozwolona forma podpowiedzi.

arkusz INF 04 aplikacja mobilna suwak

Po dołączeniu dodatkowego interfejsu obsługi paska postępu edytor poinformuje o błędzie braku implementacji funkcji obsługi zdarzeń związanych z paskiem postępu. Wybierz jak poniżej

arkusz INF 04 aplikacja mobilna obsługa paska seekbar

W kolejnym oknie dialogowym zaznacz jak poniżej i zatwierdź wybór klawiszem OK.

arkusz INF 04 aplikacja mobilna import

Kod głównej aktywności zmieni się na poniższy

Wskazówka:


import android.os.Bundle
import android.widget.SeekBar
import android.widget.SeekBar.OnSeekBarChangeListener
import androidx.appcompat.app.AppCompatActivity

class MainActivity : AppCompatActivity(), OnSeekBarChangeListener {
    override fun onCreate(savedInstanceState: Bundle?) {
        super.onCreate(savedInstanceState)
        setContentView(R.layout.activity_main)

    }

    override fun onProgressChanged(p0: SeekBar?, p1: Int, p2: Boolean) {
        TODO("Not yet implemented")
    }

    override fun onStartTrackingTouch(p0: SeekBar?) {
        TODO("Not yet implemented")
    }

    override fun onStopTrackingTouch(p0: SeekBar?) {
        TODO("Not yet implemented")
    }

}

UWAGA! Usuń z ciał nowododanych funkcji zdarzeń obsługi suwaka tekst: TODO("Not yet implemented"). Może być to przyczyną błędu podczas kompilacji projektu.

W funkcji onCreate zaimplementujmy kontrolkę suwaka z równoczesnym powiązaniem z obsługą. Dodaj poniższe linie kodu

Wskazówka:


override fun onCreate(savedInstanceState: Bundle?) {
    super.onCreate(savedInstanceState)
    setContentView(R.layout.activity_main)

    val suwak=findViewById<SeekBar>(R.id.seekBar)
    suwak.setOnSeekBarChangeListener(this)
}

Rejestrowanie zmian położenia suwaka przedstawiane są w kontrolce TextView. Połączymy tę kontrolkę ze zdarzeniem obsługi zmiany położenia suwaka. Kontrolka będzie reprezentowana w zmiennej o zasięgu prywatnym.

Wskazówka:


class MainActivity : AppCompatActivity(), OnSeekBarChangeListener {

    private var txtRozmiar:TextView?=null;

    override fun onCreate(savedInstanceState: Bundle?) {

Do kodu wprowadź zmiany jak poniżej.

Wskazówka:


override fun onCreate(savedInstanceState: Bundle?) {
    super.onCreate(savedInstanceState)
    setContentView(R.layout.activity_main)

    val suwak=findViewById<SeekBar>(R.id.seekBar)
    suwak.setOnSeekBarChangeListener(this)
    //TextView dla informacji o rozmiarze
    txtRozmiar= findViewById<TextView>(R.id.textView2)
}

override fun onProgressChanged(p0: SeekBar?, p1: Int, p2: Boolean) {
    txtRozmiar!!.text="Rozmiar: "+p1.toString()
}

override fun onStartTrackingTouch(p0: SeekBar?) {
}

override fun onStopTrackingTouch(p0: SeekBar?) {
}

Skompiluj program i sprawdź zmiany wysyłane do kontrolki TextView podczas przesuwania suwaka.

arkusz INF 04 aplikacja mobilna obsługa seekBar

Zmiana rozmiaru czcionki cytatu

Jednostką podawania rozmiaru czcionek w systemie Android jest jednostka typu sp (skalowane piksele). I to jest prawidłowe podejście. Ale na egzaminie można dużo zapomnieć. Łatwiej jest użyć wartości typu float (przy int kompilacja zgłosi błąd). Podam dwa rozwiązania. Zaczniemy od deklaracji zmiennej typu TextView reprezentującej kontrolkę cytatu.

Wskazówka:


class MainActivity : AppCompatActivity(), OnSeekBarChangeListener {

    private var txtRozmiar:TextView?=null;
    private var txtCytat:TextView?=null;

W funkcji onCreate() dopisz

Wskazówka:


override fun onCreate(savedInstanceState: Bundle?) {
    super.onCreate(savedInstanceState)
    setContentView(R.layout.activity_main)

    val suwak=findViewById<SeekBar>(R.id.seekBar)
    suwak.setOnSeekBarChangeListener(this)
    //TextView dla informacji o rozmiarze
    txtRozmiar= findViewById<TextView>(R.id.textView2)
    //TextView dla treści cytatu
    txtCytat= findViewById<TextView>(R.id.textView3)
}

W funkcji onProgressChange() dopisz

Wskazówka:


override fun onProgressChanged(p0: SeekBar?, p1: Int, p2: Boolean) {
    txtRozmiar!!.text="Rozmiar: "+p1.toString()
    txtCytat!!.setTextSize(p1.toFloat())
    //po zimportowaniu import android.util.TypedValue
    //działa poniższa linijka
    //txtCytat!!.setTextSize(TypedValue.COMPLEX_UNIT_SP,p1.toFloat())
}

Skompiluj program i sprawdź jak zmienia się rozmiar czcionki przy ruszaniu suwakiem.

arkusz INF 04 aplikacja mobilna onProgressChanged seekBar

Zmiana tekstu cytatu- obsługa klawisza Button

Z godnie z warunkami arkusza egzaminacyjnego kolejne cytaty mają być przechowywane w tablicy. Deklarujemy taką tablicę oraz indeks aktywnego cytatu.

Wskazówka:


private var txtRozmiar:TextView?=null;
private var txtCytat:TextView?=null;
private val tab= arrayOf(
    "Dzień dobry",
    "Good morning",
    "Buenos dias"
)
//indeks aktywnego cytatu
private var id:Int=0;

W funkcji onCreate() zdefiniujemy obsługę klikania w przycisk oraz ustawimy cytat, który jest początkowo pokazywany w kontrolce cytatu.

Wskazówka:


override fun onCreate(savedInstanceState: Bundle?) {
    super.onCreate(savedInstanceState)
    setContentView(R.layout.activity_main)

    val suwak=findViewById<SeekBar>(R.id.seekBar)
    suwak.setOnSeekBarChangeListener(this)
    //TextView dla informacji o rozmiarze
    txtRozmiar= findViewById<TextView>(R.id.textView2)
    //TextView dla treści cytatu
    txtCytat= findViewById<TextView>(R.id.textView3)
    txtCytat!!.text=tab[0]
    val bt=findViewById<Button>(R.id.button)
    bt.setOnClickListener{
        id++
        if(id>tab.size-1)id=0
        txtCytat!!.text=tab[id]
    }
}

Skompiluj program i sprawdź zachowanie aplikacji oraz jej zgodność z wymaganiami arkusza egzaminacyjnego. Prawidłowo działająca aplikacja zmienia cyklicznie cytat po kliknięciu w przycisk.

arkusz INF 04 aplikacja mobilna onProgressChanged seekBar

Pełny kod aplikacji- zawartość pliku MainActivity.kt

Wskazówka:


package pl.afizyka.czerwiec_2023_problem_2_czcionki

import android.os.Bundle
import android.util.TypedValue
import android.widget.Button
import android.widget.SeekBar
import android.widget.SeekBar.OnSeekBarChangeListener
import android.widget.TextView
import androidx.appcompat.app.AppCompatActivity

class MainActivity : AppCompatActivity(), OnSeekBarChangeListener {

    private var txtRozmiar:TextView?=null;
    private var txtCytat:TextView?=null;
    private val tab= arrayOf(
        "Dzień dobry",
        "Good morning",
        "Buenos dias"
    )
    //indeks aktywnego cytatu
    private var id:Int=0;

    override fun onCreate(savedInstanceState: Bundle?) {
        super.onCreate(savedInstanceState)
        setContentView(R.layout.activity_main)

        val suwak=findViewById<SeekBar>(R.id.seekBar)
        suwak.setOnSeekBarChangeListener(this)
        //TextView dla informacji o rozmiarze
        txtRozmiar= findViewById<TextView>(R.id.textView2)
        //TextView dla treści cytatu
        txtCytat= findViewById<TextView>(R.id.textView3)
        txtCytat!!.text=tab[0]
        val bt=findViewById<Button>(R.id.button)
        bt.setOnClickListener{
            id++
            if(id>tab.size-1)id=0
            txtCytat!!.text=tab[id]
        }
    }

    override fun onProgressChanged(p0: SeekBar?, p1: Int, p2: Boolean) {
        txtRozmiar!!.text="Rozmiar: "+p1.toString()
        txtCytat!!.setTextSize(p1.toFloat())
        //po zimportowaniu import android.util.TypedValue
        //działa poniższa linijka
        //txtCytat!!.setTextSize(TypedValue.COMPLEX_UNIT_SP,p1.toFloat())
    }

    override fun onStartTrackingTouch(p0: SeekBar?) {
    }

    override fun onStopTrackingTouch(p0: SeekBar?) {
    }

}

Zawartość pliku układu widoku activity_main.xml

Wskazówka:


<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<androidx.constraintlayout.widget.ConstraintLayout
    xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
    xmlns:app="http://schemas.android.com/apk/res-auto"
    xmlns:tools="http://schemas.android.com/tools"
    android:id="@+id/main"
    android:layout_width="match_parent"
    android:layout_height="match_parent"
    tools:context=".MainActivity">

    <LinearLayout
        android:layout_width="0dp"
        android:layout_height="0dp"
        android:layout_marginStart="20dp"
        android:layout_marginTop="20dp"
        android:layout_marginEnd="20dp"
        android:layout_marginBottom="20dp"
        android:orientation="vertical"
        app:layout_constraintBottom_toBottomOf="parent"
        app:layout_constraintEnd_toEndOf="parent"
        app:layout_constraintStart_toStartOf="parent"
        app:layout_constraintTop_toTopOf="parent">

        <TextView
            android:id="@+id/textView"
            android:layout_width="match_parent"
            android:layout_height="wrap_content"
            android:background="#558B2F"
            android:text="Właściwości czcionki"
            android:textColor="@color/white"
            android:textSize="34sp" />

        <TextView
            android:id="@+id/textView2"
            android:layout_width="match_parent"
            android:layout_height="wrap_content"
            android:text="Rozmiar:"
            android:textSize="20sp" />

        <SeekBar
            android:id="@+id/seekBar"
            android:layout_width="match_parent"
            android:layout_height="wrap_content"
            android:max="40" />

        <TextView
            android:id="@+id/textView3"
            android:layout_width="match_parent"
            android:layout_height="wrap_content"
            android:text="TextView" />

        <Button
            android:id="@+id/button"
            android:layout_width="wrap_content"
            android:layout_height="wrap_content"
            android:layout_gravity="center"
            android:backgroundTint="#558B2F"
            android:text=">>" />
    </LinearLayout>
</androidx.constraintlayout.widget.ConstraintLayout>
kod rozwiązania aplikacja mobilna właściwości czcionki

Kod rozwiązania

pobierz
Układ okresowy- kod qr
Układ okresowy

Układ okresowy pierwiastków- darmowa aplikacja na Androida

Pobierz ze sklepu Google Play
Alkomat- wirtualny test kod qr
Alkomat- wirtualny test

Alkomat- darmowa aplikacja na Androida

Pobierz ze sklepu Google Play
Taklarz- olinowanie stałe kod qr
Olinowanie stałe- kalkulator średnic

Olinowanie stałe- darmowa aplikacja na Androida

Pobierz ze sklepu Google Play
przepis na gogfry

Przepis na gofry

zobacz
przepis na bitą śmietanę

Przepis na bitą śmietanę

zobacz